İspir Kuru Fasulye

Malzemeler,
1/2 kg. fasulye,
su + 4 su bardağı süt,
60 gr. tereyağ,
1 çay bardağı zeytinyağı (ölçmedim, yaklaşık ,böyleydi),
1 yemek kaşığı toz kırmızı biber,
1 tatlı kaşığı tuz,
karabiber,
kimyon,

Yapılışı
Fasulye, akşamdan 2 su bardağı süt + 1/2 lt. su karışımına koyulup (buzdolabında) kabartılır. Ertesi sabah süzülüp yine aynı miktardaki süt, su karışımına koyulup -gazını alması için- kimyon ilavesiyle yumuşayıncaya kadar kaynatılır. Düdüklü tencere kullanılmaz, çünkü çok çabuk pişer. Tencerenin kapağı kapatılmaz.
Yumuşayınca süzülüp göveçe koyulan (göveç şart değil, benim tercihimdi) kaynar suda pişirilmeye bırakılır, uzun süre kapağı açık olarak kısık ateşte pişer. Tuz ve karabiber atılır. Bu aşamada kesinlikle karıştırılmaz. En fazla 1-2 defa ve çok nazikçe karıştırılabilir; aksi takdirde bir süre sonra hepsi dağılırlar. Yaklaşık yarım saat sonra 15 dakika boyunca kapağı kapalı pişirirsek suyuyla özleşip helmelenmesini sağlayabiliriz (benimki ancak ertesi gün helmelendi ama sürelerini saate bakarak ayarlamamıştım, vaktim dardı). Pişirmenin bu kısmında çok fazla su çektiklerini gördüm, piştikten sonra biraz dinlendiğinde kapağını açıp bakmıştım ki, tekrar su ilave edip tekrar kaynattım. Müthiş su çekip şişiyorlar ama yine de azar azar su eklemekte fayda var.
Yukarıda yağ ölçüsü yazmıştım ama aslında herkes alıştığı ölçüde göz kararı desem daha doğru olur. Bu, annemin ve onun ninesinin usulüdür; çorba gibi yapıyoruz, üstüne tereyağda toz biber yakıp döküyoruz (zeytinyağla karıştırmak benim tercihimdi).
Aslında tarifinde zeytinyağda soğan kavrularak yapılıyordu. Tarifi Mahmut Akdoğan'ın eşi Nermin Abla'dan aldım. Zaten fasulyeleri almamı da Mahmut Bey'in davetlisi olarak gittiğimiz Erzurum gezisinde Nermin Abla tavsiye etmişti. Kendilerine teşekkür ederim. Ayrıca buradan da faydalandım, ona da teşekkür ederim.
Sütle pişirilmesi şart değil tabi ki, özel misafirleri için bu şekilde yapıyormuş Nermin Abla, bir dahaki sefere suyla ve zeytinyağlı, soğanlı yapmayı düşünüyorum. Zaten fasulyenin kendine has bir lezzeti var, toprak kabın da verdiği bir rayiha oluyor ayrıca.
Afiyet Olsun Kaynak.Buzlu Badem
X